28 februari 2019

Gebruik jij al spreektaal in je social copy?

Als content bureau zijn wij dagelijks bezig met het schrijven van copy voor social media. Daarbij schakelen we telkens tussen verschillende klanten en dus verschillende schrijfstijlen. Maar één trend in copyland gebruiken wij eigenlijk voor ieder merk: spreektaal.

Vorige week lazen wij op Frankwatching nog een interessant artikel over de kansen en misvattingen van spreektaal. Heel herkenbaar, want wij merken vaker dat klanten het in eerste instantie best spannend vinden om een ‘gewone’ en ‘makkelijke’ tone of voice te gebruiken. Het artikel legt uit dat uit onderzoek blijkt dat consumenten informeel taalgebruik juist kunnen waarderen. Ook stelt het 3 misverstanden aan de kaak die wij hier voor je samenvatten:

Misverstand 1: schrijven in spreektaal is niet respectvol

Hoewel mensen serieus taalgebruik vaak koppelen aan respect, dwing je geen respect af door afstandelijk en ingewikkeld te schrijven. Door op een manier te communiceren waarop jouw lezer jou gemakkelijk begrijpt, kom je juist vriendelijk en dus respectvol over. Dit wil niet gelijk zeggen dat je geen ‘u’ meer mag schrijven wanneer dit beter bij jouw klant past, als je maar begrijpelijk en natuurlijk schrijft.

Misverstand 2: informeel schrijven komt dom en kinderachtig over

Gebruik vooral geen vakjargon en ingewikkelde termen puur om interessanter over te komen. Een complex verhaal dat eenvoudig is verwoord zit inhoudelijk vaak juist beter in elkaar, omdat de tekst tot de essentie is teruggebracht.

Misverstand 3: met spreektaal negeer je de spelling- en grammaticaregels

Dit klopt zeker niet! Ook bij spreektaal op schrift let je netjes op de spelling- en grammaticaregels. Het gaat er om dat je je niet verschuilt achter moeilijke woorden en dat je de taal gebruikt die de lezer gebruikt wanneer hij het verhaal aan een collega zou vertellen. Maar als je dan, net als wij nu doen, je zin begint met ‘maar’, wat vroeger volgens richtlijnen niet kon, is er echt geen man over boord.

Spreektaal is dus een machtig middel om klanten echt aan te spreken. Maar wij snappen dat dit niet altijd makkelijk is. Hoe ironisch het ook klinkt: het vergt best wat oefening, affiniteit met het merk een vooral tijd om jouw copy zo te schrijven dat het lijkt alsof het zo op papier is gezet. Als jij hier geen tijd voor hebt maar je wél geïnteresseerd bent kunnen wij je misschien helpen met jouw copy. Kom je snel eens een kopje koffie doen?

Lees het hele artikel hier.

 

 

Wat is de online impact van jouw bedrijf?
In minder dan 3 minuten weet je het.

Doe de Contentscan!