26 april 2019

Nostalgie voor hipsters?

De vinyl, vintage jeans en zelfs walkmans vliegen je om de oren tegenwoordig. Juist bij de jongere generatie. Wat zegt dat over onze tijd? En hoe ga je hier als (online) marketeer mee om?

In Adformatie lazen wij een interessant stuk over waarom oude media en nostalgische spullen ineens weer hip zijn geworden. Verwacht wordt dat deze retro spullen rust bieden in onze steeds sneller wordende wereld. Ook kan het jongeren het gevoel geven bij een exclusieve groep te horen.

Moeten we alle nieuwe, snelle media dan overboord gooien en teruggaan naar vroegere tijden? Zeker niet. De gebruikersaantallen van online media stijgen nog steeds ruim boven de offline media uit. Maar als marketeer kun je wel handig gebruik maken van deze nostalgische trend.

Zo wordt in het artikel aangeraden om consumenten het gevoel van controle, rust en meer verbondenheid te geven door bijvoorbeeld te verwijzen naar producten van vroeger, design­kenmerken van vroeger te gebruiken of door producten en diensten zo te branden dat het verleidelijk wordt om er weer samen gebruik van te maken.

Voorbeeld post voor Snaidero
Voorbeeld post voor Snaidero

Doe dit bij voorkeur met een knipoog. Met een humoristische aanpak gebruik je de sfeer van vroeger maar laat je ook zien niet te blijven hangen in het verleden. Zo gebruikten wij voor onze klant, keukenmerk Snaidero, echte foto’s van door hen geplaatste keukens uit de jaren ’60 en vergeleken we deze foto’s met trends van nu. Alles om te laten zien dat Snaidero al jarenlang betrouwbare kwaliteit biedt, maar ook zeker met haar tijd meegaat.

Heb jij nog ergens mooi materiaal op de plank leggen waar je nu niks mee doet? Wil jij jouw merk ook nieuw leven inblazen maar gebruik maken van jouw ongetwijfeld stevige basis? Neem gerust eens contact met ons op zodat we samen kunnen sparren. Wij hebben er zin in!

Wat is de online impact van jouw bedrijf?
In minder dan 3 minuten weet je het.

Doe de Contentscan!