03 februari 2018

Influencers: wat betekenen ze voor jou?

Influencers, het zijn mysterieuze wezens en een gift van god. Waarom? Met hun hulp kun je dichter bij je doelgroep komen. Ze hebben een grote aanwezigheid op social media en kunnen daarom op een andere, speciale manier adverteren.

Speciale manier van adverteren

Nu vraag je je vast af wat die speciale manier van adverteren is. Een influencer is een merkspecialist van een bijzonder merk: zichzelf! Zij hebben op social media een groot aanhang. Als zij op hun manier vertellen dat jouw product of dienst helemaal geweldig is, kan het jouw merk een enorme boost geven.

 Een eigen strategie

Ze adverteren zonder dat je het doorhebt: bijvoorbeeld met een subtiele foto of video op Instagram waarin jou dienst/product te zien is. Eronder staat een positieve boodschap en een link naar jouw website. Het lijkt zo simpel, maar dat is het niet. Influencers hebben namelijk een status van geloofwaardigheid en vertrouwen opgebouwd. Zo hebben ze een bepaalde autoriteit verkregen.

 Wat kost het?

Dit doen zij natuurlijk niet voor niets. In ruil voor hun diensten, schenk je hen een product of dienst. Het kan bijvoorbeeld datgene zijn wat zij voor jou promoten. Het is dan ook handig om hier een budget of iets anders waardevols voor te reserveren. Heb je geen of weinig budget, dan kun je denken aan iets anders dat jij te bieden hebt. Kun jij bijvoorbeeld de influencer nog ‘groter’ maken? Een unieke ervaring geven of toegang geven tot exclusiviteit?

 Waar kun je influencers vinden?

Je kunt ze op bijna elk socialmediakanaal vinden, maar het meest op Instagram en YouTube. Met een video is de boodschap die de influencer over moet brengen sterker en persoonlijker. Met een video kun je veel meer dan bijvoorbeeld met een Facebookpost. Dat is ook de kracht van een influencer. Ze maken een sterke persoonlijke connectie met hun volgers, waardoor het net lijkt alsof het goede vrienden zijn van wie je raad krijgt.

 Hoe weet je wie er bij jou past?

Dit vergt wat onderzoek. Kijk rond op YouTube en Instagram, zoek op #hashtags en maak gebruik van Google. Met een beetje moeite komen er genoeg zoekresultaten naar boven.

 Geen zin in de moeite maar wil je wel graag dichter bij je doelgroep komen? Geef ons eens belletje! Dan bespreken we het met een goede kop koffie.

Wat is de online impact van jouw bedrijf?
In minder dan 3 minuten weet je het.

Doe de Contentscan!