10 april 2019

Hoe zorg je voor een effectieve inhaker?

Inhakers op social media, je ziet ze dagelijks voorbij komen. Inhakers zijn posts van merken of organisaties die verwijzen naar een actuele gebeurtenis. Het nieuws trekt nu eenmaal de aandacht en jouw post haakt hier dus lekker op in. Zo krijg je met weinig geld toch veel bereik en interactie. Maar niet elke inhaker is succesvol. Hoe zorg je voor een effectieve inhaker?

Coosto heeft aan de hand van succesvolle inhakers een checklist opgesteld waar jouw inhaker in ieder geval aan moet voldoen. Wij vatten deze checklist voor je samen en vullen ‘m aan met onze extra tip.

Check 1: is mijn inhaker actueel?

Als je inhaakt op een nieuwtje, moet dit nieuwtje natuurlijk nog wel actueel zijn op het moment dat je met jouw post komt. Goede inhakers maken gebruik van de scherpste timing.

Check 2: is mijn inhaker positief?

De beste inhakers roepen een positief gevoel op. Verras mensen bijvoorbeeld met een kleine woord- of beeldspeling en zorg dat je bericht niet pijnlijk of beledigend is.

Check 3: is mijn inhaker relevant?

Probeer niet te zoeken naar een link. Als de inhaker er van nature niet is, dan is hij er niet en zal jouw content niet passen bij jouw merk. Schiet liever een paar keer per jaar in de roos dan 10 keer mis.

Check 4: is mijn inhaker origineel?

Natuurlijk wil je opvallen tussen alle andere inhakers. Dat doe je door duidelijk de tone-of-voice van je merk te gebruiken en jouw merkverhaal op een originele manier te verwerken in je bericht.

Check 5: bevat mijn inhaker geen commerciële boodschap?

Een inhaker kun je zien als een deal: jij laat mensen lachen, zij geven jou een groot bereik. Verkopen via een inhaker werkt echter minder goed, want mensen prikken hier snel doorheen en kunnen de content dan minder waarderen. Vermeld dus bijvoorbeeld geen URL naar je webshop in je inhaakbericht.

Extra tip:

Benieuwd op welke gebeurtenissen je mogelijk zou kunnen inhaken? Wees voorbereid en download hier de Coosto inhaakkalender 2019. Vul ‘m aan met evenementen en nieuwsfeitjes die relevant zijn voor jou, prik ‘m op de muur en je bent good to go. Inhaken maar!

Wat is de online impact van jouw bedrijf?
In minder dan 3 minuten weet je het.

Doe de Contentscan!