23 februari 2018

Geen vlotte pen? Een paar tips!

Wat is er afgelopen tijd met jouw bedrijf gebeurt? Welke projecten lopen er? Zijn er belangrijke veranderingen? Al deze nieuwtjes kun je bij vrijwel elk bedrijf teruglezen onder het kopje nieuws.

Jij denkt vast dat elke tekst die geplaatst wordt de koning der teksten moet zijn. Zodat mensen speciaal naar jouw website gaan om over dit onderwerp te lezen. Je schakelt experts in en verwerkt hun vakkennis, om zo een interessante tekst te krijgen. Think again! En verplaats je eens in de lezer. Heeft deze wel zin in een te lange tekst vol zijweggetjes, moeilijke zinnen en jargon? Volgens ons niet. Zo breng je de lezer juist op een dwaalspoor.

Hoe je een bericht dan zó kunt schrijven zodat het makkelijk leesbaar is? We geven je een paar tips…

Wat je wil is een verhaal zonder zijweggetjes en met een lekker lopend ritme.  Dit doe je door woorden als misschien, echter, waarschijnlijk, eventueel, wellicht, soms, mogelijk, zou kunnen, maar en mits te vermijden. Probeer ook teksten tussen haakjes en streepjes uit de weg te gaan. Is wat tussen haakjes en streepjes staat niet belangrijk genoeg om in een aparte zin te zetten? Laat het lekker weg! Hierdoor laat je de lezer minder  struikelen.

Nog een tip om de tekst vloeiend te laten lopen: prop geen onnodige en afleidende afbeeldingen tussen de tekst. Wees direct en geef alleen relevante informatie. Bedenk voor je begint met schrijven wat de hoofdvraag van je stuk is. Voor deze tekst is die bijvoorbeeld: ‘Hoe schrijf je een goede tekst met een duidelijk onderwerp?’

Ben je te druk om bij het schrijven op al deze punten te letten of begin je liever helemaal niet aan? Wij nemen het graag voor je uit handen. Geef ons gerust eens een belletje!

Wat is de online impact van jouw bedrijf?
In minder dan 3 minuten weet je het.

Doe de Contentscan!