20 januari 2018

Facebook goes back to basic

Misschien heb je het al gehoord, misschien ook niet. Facebook gaat de (gesponsorde) posts van bedrijven, nieuwssites, etc. uit de tijdlijn halen en daar een aparte tijdlijn voor maken. Zo willen ze het familie-en-vrienden-gevoel waar Facebook dus eigenlijk voor bedoeld was weer terugbrengen.

Dit is goed nieuws voor de gewone Facebook-gebruikers, die de gesponsorde berichten spuugzat zijn. Voor bedrijven heeft dit echter een andere betekenis. Dit kan er namelijk voor zorgen dat de traffic vanuit Facebook veel minder wordt. Ook worden berichten (betaald of niet) die weinig aandacht krijgen eruit gefilterd en in een donker hoekje geplaatst.

Dit ‘experiment’ werd getest in Slowakije, Sri Lanka, Bolivia, Servië, Cambodja en Guatemala. Wat bleek? Facebook-gebruikers hadden niet eens door dat al het nieuws uit hun tijdlijn verdwenen was! Ook hadden ze geen flauw idee van het bestaan van Explore, zoals de nieuwe tijdlijn heet. Nieuwsorganisaties in die landen meldde dat de bezoekersaantallen enorm gekelderd waren.

Facebook was in de eerste instantie sowieso niet voor business bedoeld.

Nu is het nog maar de vraag of mensen de moeite nemen om een paar keer extra te klikken om het nieuws ergens anders te lezen. Én of alle Facebook-gebruikers ook op de hoogte zijn van deze verandering. Maar zo erg is het allemaal nog niet. Facebook was in de eerste instantie sowieso niet voor business bedoeld. Voorheen deden we het ook zonder het gemak wat Facebook ons bood. Dus de hersenen mogen weer gaan kraken voor het bedenken van een goede contentstrategie.

Wil je meer weten over wat deze verandering voor jou kan betekenen of hulp met het maken van een goede contentstrategie? Wij helpen je graag verder!

Wat is de online impact van jouw bedrijf?
In minder dan 3 minuten weet je het.

Doe de Contentscan!