05 april 2018

Bedrijven: zeg maar dag tegen Facebook

Het lijkt erop dat bedrijven het moeilijker gaan krijgen op Facebook. Net als Instagram gaat Facebook het algoritme veranderen. Om ervoor zorgen dat je meer persoonlijke berichten ziet in plaats van berichten van merken, media en bedrijven.

Doel van Facebook 

Facebook is opgericht met 1 doel: mensen met elkaar verbinden en relaties versterken. Zo was het in de begintijd dé manier om oud-klasgenoten en oude vrienden te zoeken en weer eens te spreken. Tegenwoordig is Facebook een belangrijk platform voor bedrijven. En zie je volgens Facebook door alle gesponsorde berichten geen berichten van vrienden en familie meer.

De update

Met de nieuwe update van Facebook gaat dit veranderen en krijgen de berichten van vrienden en familie voorrang zodat die als eerst gezien worden. Gelukkig verdwijnen de berichten van bedrijven en media niet volledig. Je moet er wel voor zorgen dat mensen blijven reageren op je post. Zorg je ervoor dat jouw post een discussie in de comments uitlokt, zal je bereik en score hoog blijven. Volgens Facebook doen vooral live video’s dit goed, omdat daar veel op gereageerd wordt.

Engagement bait

Het is dan niet de bedoeling om berichten te posten als: “Tag degene die het eerste in je opkomt!”. Dit zijn geen betekenisvolle berichten en Facebook zal dit zien als ‘engagement bait’.  Doe je dat wel, zorgt Facebook ervoor dat je laag scoort en minder mensen bereikt.

Engagement bait is onderverdeeld in 5 categorieën:

Voting bait: Stem met een like of een love!

Reacting bait: Like als je het er mee eens bent!

Sharing bait: Share om te winnen!

Tagging bait: Tag je vrienden!

Comment bait: Laat je antwoord achter in de comments!

Wat de precieze gevolgen zijn voor bedrijven, kunnen we pas zeggen op het moment dat de update is doorgevoerd. Het bereik van jouw Facebookpagina’s zal hoogstwaarschijnlijk wat gaan dalen. Maar als je zorgt voor sterke content en engagement bait vermijdt, zal dat wel goed komen.

Wil je ervoor zorgen dat jouw klanten toch de berichten van jouw pagina kunnen volgen? Zorg er dan voor dat de functie “Als eerste weergeven” aan staat. (Check de afb. hieronder).

Lukt het je niet om je bereik na de update hoog te houden? Wij helpen je er graag bij! Geef ons een belletjedan bespreken we het bij een kop koffie.

Wat is de online impact van jouw bedrijf?
In minder dan 3 minuten weet je het.

Doe de Contentscan!