19 oktober 2015

7 social media marketing blunders die je moet vermijden

Bouwen aan je merk op social media is waardevol, maar het is een weg vol met valkuilen. De mediumspecifieke eigenschappen van sociale netwerken begrijpen, voorkomt dat je wegzakt in het drijfzand van online marketing. Houd deze zeven veelgemaakte fouten in gedachten bij het ontwikkelen van je strategie.

Geen strategie
Je bedrijf een prominente positie laten innemen op sociale netwerken kost tijd. Aanwezig zijn is goed, maar bezoekers komen niet vanzelf. Heb je geen planning en strategie met duidelijke doelen, dan sla je de plank volledig mis. Vorm je doelen en bedenk het verhaal dat je merk moet vertellen. Zorg eerst dat je content hebt om je op weg te helpen en bouw hier een schema voor: wanneer je wat plaatst. Een goede voorbereiding is het halve werk.

Interactie vermijden
Als je het goed doet, dan komt social media verkeer van twee kanten. Jij plaatst content (een tekst, een afbeelding, een infographic) en als deze in de smaak valt, zullen mensen reageren. Maak duidelijk dat jij naar je publiek (klanten) luistert en ze niet negeert. Beantwoord vragen, bedank voor positieve en negatieve feedback en reageer passend op kritiek. Jouw merk heeft een stem op social media, gebruik deze.

Teksten niet controleren
Iedereen maakt wel eens een foutje. Maar staan jouw teksten vol met fouten, dan verlies je geloofwaardigheid. En flink ook. Laat zien dat je moeite doet om voor jouw publiek de beste teksten op te stellen door deze te controleren en verbeteren.

#TeVeelHashtags
Twitteren is een uitstekende manier om klanten en prospects te bereiken. Hashtags gebruiken is daarbij een handige tool. Maar, #te #veel #hashtags #is #vervelend. Houd hashtags relevant en strategisch voor wat je wilt bereiken met je tweets.

Je merk verkopen op social media
Hoewel dit het uiteindelijk doel is van social media marketing, is het niet aan te raden om excessief je merk te promoten. Continu jezelf promoten wordt al snel vervelend en saai voor je publiek. Bij social media draait het om het sociale aspect, niet enkel om commercie. Probeer de juiste balans te vinden tussen promotie en content die relevant is voor je doelgroep. Interessante artikelen, blogposts, nieuwsberichten en infographics doen het erg goed. Deze hoef je overigens niet allemaal zelf te creëren, retweet ook eens een link van een ander bedrijf, of deel een blog van een klant op je Facebook-pagina.

Volgers kopen
Er zijn genoeg manieren om online volgers te kopen. Sommigen geloven heilig dat meer volgers gelijk staat aan meer geloofwaardigheid. In de realiteit geeft het kopen van volgers weinig tot geen ROI. De gekochte volgers zijn lege accounts die niet reageren op jouw content, delen, liken, of leads genereren. In kwalitatieve zin dragen ze niets bij aan jouw social media aanwezigheid.

Te veel content delen
Jouw publiek is geïnteresseerd in wat je te zeggen hebt. Dat betekent niet dat je non-stop moet praten als brugman. Zoals we al eerder zeiden: vind een balans in je content en maak een schema met wanneer je wat plaatst. Kies je voor kwantiteit in plaats van kwaliteit? Volgers zullen snel verveeld raken. Jouw stukken moeten de moeite waard zijn om te lezen. Bovendien zijn alle notificaties die je volgers krijgen over jouw oppervlakkige content vervelend. Zo verlies je publiek.

Hulp bij je social media strategie?

Een goede strategie is lastig. Wat als iemand wekelijks content voor je maakt, plaatst en de resultaten analyseert? Content United is specialist in het op maat maken van verse, relevante content. Wij zorgen voor meer leads, hogere mate van engagement en weten als geen ander welke middelen wij moeten inzetten, om jouw doelen te bereiken. Neem contact met ons op.

Wat is de online impact van jouw bedrijf?
In minder dan 3 minuten weet je het.

Doe de Contentscan!